Resultaten enquête Verkeersveilig Flevoland geven belangrijke inzichten

26 sep 2024

Uit de resultaten van de in mei dit jaar uitgezette enquête naar de beleving van verkeersveiligheid in Flevoland, blijkt dat de gebruikers van provinciale wegen diverse knelpunten ervaren. Met de ervaringen van ruim 1.200 deelnemers, hebben we belangrijke inzichten opgehaald over de veiligheid op de provinciale wegen. De opgehaalde informatie wordt afgewogen en gebruikt om de veiligheid en leefbaarheid op de provinciale wegen in Flevoland te verbeteren, zonder de bereikbaarheid te verliezen.

Gedeputeerde Jan de Reus: “De resultaten geven belangrijke inzichten voor de provincie om mee aan de slag te gaan. Ik wil daarvoor alle deelnemers en meewerkende organisaties bedanken. We investeren in het verbeteren van onze fietspaden, kruispunten en wegen. Een verkeersongeval is niet altijd te voorkomen en de verantwoordelijkheid om veilig deel te nemen aan het verkeer ligt vooral bij onszelf als weggebruiker. Maar de provincie kan wel werken aan het zo veilig mogelijk maken van de wegen voor alle weggebruikers. Dit doen wij niet alleen, maar samen met gemeenten, politie en maatschappelijke organisaties.”

Onveilige verkeerssituaties door grote snelheidsverschillen en inhalen

Vaak benoemde oorzaken voor onveilige verkeerssituaties zijn inhalende tegenliggers en grote snelheidsverschillen. In de toelichtingen geven respondenten vaak het verkeersgedrag van weggebruikers als oorzaak voor verkeersonveiligheid: te hard rijden, afleiding door mobiele telefoon en door rood licht rijden. Naast de vragenlijst hebben respondenten verkeersonveilige locaties in Flevoland op een kaart aangegeven. In totaal zijn door de respondenten meer dan 1.100 locaties aangegeven. De meest genoemde wegen hierbij zijn de Biddingringweg, Markerwaarddijk, Espelerweg, Hanzeweg en Oostvaardersdijk.

Meeste voorkeur voor 80 km wegen

De meerderheid van de respondenten heeft voor provinciale wegen een voorkeur voor een maximumsnelheid van 80 km/u in de meeste verkeerssituaties. Bij kruispunten, eventueel met fietsoversteekplaatsen, en locaties waar bebouwing dicht langs de weg staat, is 60 km/u door de meerderheid als geschikte snelheid gekozen.

Fietspadgebruikers voelen zich vaker onveilig

De (brom)fietsers die regelmatig gebruikmaken van de provinciale fietspaden, beschouwen hoge snelheden en kruispunten als extra risicovol. Zij ervaren de verkeerssituatie vaak anders dan automobilisten, vooral omdat hun kwetsbaarheid groter is. Meer dan een kwart van de respondenten vindt onverlichte fietspaden, oversteken op provinciale wegen, rijden langs in- en uitritten en fietspaden dicht naast de weg onveilig. In de toelichting benadrukken (brom)fietsers het belang van oplettendheid en het naleven van verkeersregels om ongelukken te voorkomen. Ze geven ook aan de combinatie van landbouwvoertuigen en te hard rijdende auto’s op parallelwegen onveilig te vinden. Dit wordt ook aangegeven door bestuurders van landbouwvoertuigen.

Landbouwvoertuigen vaak gevaarlijk ingehaald

Driekwart van de landbouwvoertuigbestuurders gaf aan regelmatig gevaarlijk ingehaald te worden door automobilisten. Toch geeft het merendeel van de bestuurders van landbouwvoertuigen aan zich veilig te voelen op provinciale wegen. Volgens de meerderheid van de landbouwvoertuigbestuurders zouden provinciale wegen veiliger worden door oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers en waarschuwingsborden tijdens het oogstseizoen.

Ervaringen aanwonenden van provinciale wegen

Ongeveer een kwart van de aanwonenden ervaart verkeerssituaties zoals parkeren, oversteken en het op- en afrijden van het eigen erf als onveilig. De belangrijkste oorzaken zijn volgens hen te hard rijden en gevaarlijk inhalen. Geluidsoverlast is een ander probleem dat door een derde van de aanwonenden wordt genoemd, waarbij ze vooral vrachtverkeer en hard rijdende auto’s als oorzaak noemen.

Uitwerking resultaten voor actualisering wegcategorieën

De resultaten van de enquête worden gebruikt als input voor het wegencategoriseringsplan van de provincie dat in januari 2025 door het college van Gedeputeerde Staten wordt vastgesteld. Daarnaast gebruiken we de informatie bij een risicoanalyse van wegen, zoals de kans op een ongeval, en het onderhoud en/of de aanpassing van wegen in de toekomst. De resultaten over het verkeersgedrag geven waardevolle informatie om samen met gemeenten, politie en maatschappelijke organisaties (waaronder VVN en Fietsersbond) in te zetten voor verkeersveiligheidscampagnes.

De ontwikkelingen over Verkeersveilig Flevoland zijn via het online platform te volgen.