Subsidie IJsselmeergebied aanvragen

Recent bent u door Nanou Beekman (Directeur Visserij en Grote Wateren) namens de toenmalige minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit geïnformeerd over de Subsidieregeling permanente reductie rechten op de inzet van staand net en zegen in het IJsselmeergebied. U heeft één of meer van deze rechten en komt daarom in aanmerking voor deze subsidieregeling. In deze brief is ook een aankondiging gedaan over het bijbehorend flankerende beleid. In deze brief informeren wij u over de twee voucherregelingen waarvan u gebruik kunt maken en wat u moet doen om hiervan gebruik te kunnen maken.

In 2019 is het Actieplan toekomstbestendig visserijbeheer IJsselmeergebied vastgesteld. Het Actieplan heeft tot doel om in een gezamenlijk traject met alle stakeholders toe te werken naar een duurzame visserijsituatie op het IJsselmeer per 2026. Daarbij richt het programma zich op de visserij op schubvis (snoekbaars, baars, brasem en blankvoorn) met als doel om toe te groeien naar een situatie waarbij onttrekking van vis en aanwas van de bestanden met elkaar in evenwicht zijn.
Om de beoogde duurzame visserijsituatie te realiseren is het nodig om een reductie van de visserijdruk op het IJsselmeer door te voeren door middel van een subsidieregeling. Deze subsidieregeling ‘permanente reductie rechten op de inzet van staand net en zegen in het IJsselmeergebied’ wordt door het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur uitgevoerd.

Aanvullend op deze subsidieregeling wordt door de Provincie Flevoland zorggedragen voor de uitvoering van sociaaleconomisch flankerend beleid. Uitgangspunt van dit beleid is dat deze voorziet in de behoefte bij de beroepsvissers in het IJsselmeergebied, zodat dit samen met het uitkopen visrechten een aanbod vormt dat in zijn totaliteit aantrekkelijk genoeg is om te aanvaarden en helpt om te komen tot een andere bron van inkomsten of ander werk.
Dit houdt in dat IJsselmeervissers in aanmerking kunnen komen voor deze subsidieregelingen indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Er zijn twee voucherregelingen waar u gebruik van kunt maken. 
Voucher 1: Mogelijkheden voor financiële en fiscale ondersteuning bij de oriëntatie voor de inschrijving 
Voucher 2: Mogelijkheden voor loopbaanbegeleiding of scholing 

Product formulier(en)

Welke regels gelden voor u?

Om een voucher aan te vragen dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen.
Hieronder staan enkele voorwaarden benoemd die u ook kunt terug lezen in de brief die recentelijk aan u is verstuurd. 
 
Voucher 1: Mogelijkheden voor financiële en fiscale ondersteuning bij de oriëntatie voor de inschrijving:
- kosten adviseur moeten gemaakt zijn na 20 juni 2024 en voor 12 augustus 2024. 
- indieningsperiode is van maandag 22 juli 2024 tot  en met vrijdag 30 augustus 2024. 
 
Voucher 2: Mogelijkheden voor loopbaanbegeleiding of scholing
- indieningsperiode is van 8 oktober 2024 tot en met 30 november 2024, nadat u in het bezit bent van de beschikking van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur waaruit blijkt dat u afstand doet van één of meer net en/of zegenrechten.

Contact

Heeft u vragen over de subsidievoorwaarden of hoe het aanvragen werkt? Neem dan contact met ons op via 0320 265258 of ijsselmeervisserij@flevoland.nl.

Hoe lang duurt het?

De beschikbare subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van volledig ingediende subsidieaanvragen.
De beslissing op uw aanvraag voor voucher 1 vindt uiterlijk 11 oktober 2024 plaats.
De beslissing op uw aanvraag voor voucher 2 vindt uiterlijk 15 december 2024 plaats.

Hoe werkt het?

U kunt uw aanvraag indienen via het aanvraagformulier. Wij adviseren u om bij het verzenden van uw aanvraag aan te geven dat u een ontvangstbevestiging wil ontvangen. In het aanvraagformulier kunt u aangeven dat u op hoogte wil blijven over de status en voortgang van uw aanvraag in het klantportaal per e-mail. 
 
Binnen vier weken na ontvangst van uw aanvraag bevestigen wij of uw aanvraag aan alle indieningsvereisten voldoet. We geven u op basis van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid om de aanvraag aan te vullen in het klantportaal. Hiervoor stellen wij een redelijke termijn van meestal 14 dagen.
 

Vanaf 1 juli 2024 hebben wij een klantportaal, waarin u de status en voortgang van uw aanvraag kan volgen. 

U kunt na het indienen van een aanvraag vragen stellen en aanvullende informatie aan ons doorgeven. In het klantportaal kunt u ook aangeven dat u op hoogte wil blijven over de status en voortgang van uw aanvraag per e-mail. 

Een aanvraag indienen via het klantportaal is niet mogelijk. Gebruik daarvoor het aanvraagformulier. 

Alle correspondentie inclusief beschikking van de aanvraag komt in uw klantportaal.

Meer informatie

Laatst aangepast: 02-10-2024