Overzicht veelgestelde vragen
- Wat is het doel van het aanleggen van de Spuiweg/ de ontsluitingsweg? En waarom is een nieuwe ontsluitingsweg - Spuiweg - nodig?
- Waar komt de nieuwe Spuiweg/ontsluitingsweg?
- Waarom is dit het overgebleven alternatief?
- Hoe ziet de weg eruit?
- Waarom komt er een verbod op landbouwverkeer?
- Komt er ook een fietspad langs de ontsluitingsweg?
- Hoe wordt de Urkervaart gekruist?
- Welke maatregelen worden genomen rondom aansluiting 13 Urk?
- Wanneer wordt de weg aangelegd?
- Hoe wordt omgegaan met het verkeer op de Domineesweg, de Karel Doormanweg en het Urkerdwarspad?
- Hoe ziet de procedure eruit m.b.t. het projectbesluit en de MER?
- Wat gaat de provincie doen in MER-fase 2?
- Wie gaat de keuze maken over de ligging van het tracé?
- Hoe is rekening gehouden met de gebiedsontwikkelingen?
- Welke bijdragen leveren de drie samenwerkende partijen (provincie en gemeenten)? Wat zijn de kosten van het project voor de drie samenwerkende partijen?
- Op welk grondgebied van de gemeenten komt de weg te liggen?
- Hoe zit het met de stikstof-problematiek? Staat dat de uitvoering in de weg?
- Moet het bestemmingsplan gewijzigd worden voor de aanleg van ontsluitingsweg Urk?
- Met welke ontwikkelingen is er rekening gehouden bij het bepalen van de hoeveelheid verkeer in de toekomst?
- Hoe worden stakeholders betrokken bij het proces van de aanleg van de Spuiweg/ de nieuwe ontsluitingsweg?
- Heeft u inspraak?
- Welke onderwerpen zijn onderzocht in het MER-fase 1 rapport?
- Wat is de uitkomst van het verkeersonderzoek?
- Wat is de uitkomst van het geluidsonderzoek?
- Wat is de uitkomst van het natuuronderzoek?
- Hoeveel bomen moeten er worden verwijderd?
- Welke diersoorten zijn aangetroffen?
- Doen jullie ook onderzoek in het gebied om de diersoorten in beeld te brengen?
- Welke maatregelen worden genomen om mogelijke negatieve effecten te minimaliseren?
- Waar en wanneer kan ik een zienswijze indienen?
- Wanneer kan ik bezwaar en beroep aantekenen?
- Ik heb een klacht of een vraag. Waar kan ik terecht?
Wat is het doel van het aanleggen van de Spuiweg/ de ontsluitingsweg? En waarom is een nieuwe ontsluitingsweg - Spuiweg - nodig?
Het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming op de Domineesweg zonder daarbij andere wegen te overbelasten en ook zonder ongeoorloofde overlast te veroorzaken voor de omgeving. De gemeente Urk ziet graag dat er een toekomstgerichte oplossing wordt aangedragen waarbij het verkeer binnen de bebouwde kom een betere verdeling krijgt. De Michiel de Ruyterallee krijgt naast verkeer uit de Zeeheldenwijk volgens de prognoses ook verkeer vanaf het noorden van de Urkervaart te verwerken. De gemeente ziet dit als ongewenst en wil graag dat verkeer ook door een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg laten lopen. De gemeente Noordoostpolder ziet graag een oplossing voor een nieuwe ontsluitingsweg die ook voorziet in het verbeteren van de bereikbaarheid van de dorpen Tollebeek en Espel en het voltooien/verbeteren van de ringstructuur. Bij de formulering van de doelstellingen in MER-fase 1 is rekening gehouden met het advies van de Commissie voor de milieu-effectrapportage om de doelstellingen, zoals beschreven in de NRD, waar mogelijk te concretiseren en te kwantificeren. Ook de eerdere trechtering van veel principe-oplossingen naar de vier alternatieven, zoals benoemd in de NRD, is verder onderbouwd.
Waar komt de nieuwe Spuiweg/ontsluitingsweg?
Na de uitkomsten van MER-fase 1 hebben begin oktober de bestuurders van provincie Flevoland en gemeenten Noordoostpolder en Urk een keuze gemaakt om van de vier onderzochte alternatieven, één alternatief (nr. 4) verder te onderzoeken. De keuze betekent een principeverbinding tussen de A6, Domineesweg, Urkerweg en Staartweg. In MER-fase 2 worden de varianten in samenspraak met de omgeving nader uitgewerkt. In de zomer 2025 wordt bekend welk verder uitgewerkt gaat worden.
Waarom is dit het overgebleven alternatief?
Zie hiervoor de samenvatting van MER-fase 1. Te vinden op de samenvattingswebsite Ontsluitingsweg Urk.
Hoe ziet de weg eruit?
De nieuw aan te leggen weg wordt een provinciale weg, waar 80 kilometer per uur mag worden gereden. Het uitgangspunt is dat de weg niet toegankelijk is voor tractoren; er komt dan een geslotenverklaring voor landbouwverkeer.
Waarom komt er een verbod op landbouwverkeer?
De nieuwe weg moet voor een goede doorstroming zorgen en veilig zijn.
Komt er ook een fietspad langs de ontsluitingsweg?
Ja, dit is onderdeel van het project. De locatie van het fietspad moet nog bepaald worden.
Hoe wordt de Urkervaart gekruist?
Op dit moment is dat nog onduidelijk. Dit wordt verder uitgewerkt in MER-fase 2. Er moet o.a. nog een keuze gemaakt worden tussen een beweegbare brug of een vaste brug en op welke locatie de brug exact komt te liggen.
Welke maatregelen worden genomen rondom aansluiting 13 Urk?
Onderdeel van de voorbereiding is een verkeersstudie. In de verkeersstudie wordt een doorkijk gemaakt naar de toekomst, met toekomstige verkeersbewegingen. Aansluiting 13 van de A6 wordt, in samenspraak met Rijkswaterstaat, ook meegenomen in de verkeersstudie. Uit de verkeersstudie zal blijken of er maatregelen genomen moeten worden bij aansluiting 13.
Wanneer wordt de weg aangelegd?
De voorbereidingen zijn gestart in 2021. Dit zal tot ongeveer 2026 lopen. De realisatie, het aanleggen van de weg, staat gepland voor 2027 t/m 2029.
Hoe wordt omgegaan met het verkeer op de Domineesweg, de Karel Doormanweg en het Urkerdwarspad?
In samenwerking met de gemeenten Noordoostpolder en Urk doen wij ook onderzoek naar het onderliggende wegennet. De Domineesweg, de Karel Doormanweg en het Urkerdwarspad maken daar ook onderdeel van uit. Voor het gehele omliggende wegennet moet voorkomen worden dat er problemen ontstaan door de aanleg van de nieuwe weg.
Hoe ziet de procedure eruit m.b.t. het projectbesluit en de MER?
Dit is uitgewerkt in de infographic die te vinden is op de webpagina planning Spuiweg.
Wat gaat de provincie doen in MER-fase 2?
In MER-fase 2 gaan we één alternatief verder onderzoeken en werken we varianten uit in ontwerpen en onderzoeken we de impact voor het milieu en de omgeving. Daarnaast maken we keuzes over bijvoorbeeld een beweegbare of vaste brug over de Urkervaart. Ook gaan we kijken of we eventueel moeten compenseren en mitigeren.
Wie gaat de keuze maken over de ligging van het tracé?
De keuze wordt gemaakt door Gedeputeerde Staten.
Samenwerking en organisatie
Hoe is rekening gehouden met de gebiedsontwikkelingen?
In de voorbereidingen van het project wordt een doorkijkje gemaakt naar 2030, 2040 en verder. Samen met de gemeenten kijken we wat dit betekent voor de gebiedsontwikkelingen. Zo kijken we naar de samenhang van het verkeer, de woningbouw, bedrijventerreinen en overige ontwikkelingen, zoals natuur en water.
Welke bijdragen leveren de drie samenwerkende partijen (provincie en gemeenten)? Wat zijn de kosten van het project voor de drie samenwerkende partijen?
Het project kost in totaal 31 miljoen euro, waarbij provincie Flevoland 75% betaalt (23,25 miljoen euro). De gemeente Urk draagt 5,5 miljoen euro bij. De resterende 2,25 miljoen euro wordt door de gemeenten Urk en Noordoostpolder gezamenlijk gedekt.
Op welk grondgebied van de gemeenten komt de weg te liggen?
Dit is afhankelijk van waar het definitieve tracé kom te liggen. Op basis van het voorkeursalternatief geldt dat de weg ca. 65% op grondgebied van de gemeente Noordoostpolder en ca. 35% op grondgebied van gemeente Urk komt te liggen.
Procedures
Hoe zit het met de stikstof-problematiek ?Staat dat de uitvoering in de weg?
Een onderdeel van de MER is het opstellen van stikstofberekening. De eerste resultaten uit MER-fase 1 zijn positief.
Moet het bestemmingsplan gewijzigd worden voor de aanleg van ontsluitingsweg Urk?
Ja, we volgen daarvoor de planologische procedure volgens de nieuwe Omgevingswet. In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau, de uitgangspuntennotitie en het participatieplan is dit uitgewerkt om te komen tot het Projectbesluit.
Met welke ontwikkelingen is er rekening gehouden bij het bepalen van de hoeveelheid verkeer in de toekomst?
Onder andere de ontwikkelingen in woningbouw (zoals Zeeheldenwijk), Port of Urk en Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland in de gemeente Urk. Voor de gemeente Noordoostpolder de ontwikkeling van Tollebeek en Espel (woningbouw en industrieterrein).
Participatie
Hoe worden stakeholders betrokken bij het proces van de aanleg van de Spuiweg/ de nieuwe ontsluitingsweg?
In mei, juni en juli 2024 was er de mogelijkheid om tijdens de 10 georganiseerde inloopmiddagen in Buurthuis De Rots informatie te krijgen over de stand van zaken en een reactie te geven op de plannen. De verwachting is dat eind 2024/begin 2025 het mogelijk is om deel te nemen aan gebiedstafels. Met de gebiedstafels krijgen de omwonenden de mogelijkheid mee te denken over het ontwerp. U heeft de mogelijkheid u hiervoor in te schrijven. De provincie maakt uiteindelijk een selectie van omwonenden, belanghebbenden en organisaties die aanschuiven bij de gebiedstafels.
Heeft u inspraak?
Als omwonende of belanghebbende heeft u de mogelijkheid om mee te denken over bepaalde punten en inrichtingen. Denk aan omliggend groen, bepaalde inrichting van het tracé etc. Het Projectbesluit wordt voorbereid door de provincie samen met beide gemeenten en wordt officieel vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het moment waarop inspraak mogelijk is, wordt bekend gemaakt. U kunt zich via de webpagina www.flevoland.nl/spuiweg opgeven voor de digitale nieuwsbrief Spuiweg om op de hoogte te worden gehouden van belangrijke ontwikkelingen.
Milieueffecten
Welke onderwerpen zijn onderzocht in het MER-fase 1 rapport?
In het MER voor de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg zijn verschillende aspecten onderzocht, waaronder:
- Verkeer
- Geluid
- Luchtkwaliteit
- Licht
- Trillingen
- Externe veiligheid
- Gezondheid
- Bodem
- Water
- Klimaatadaptatie
- Archeologie
- Landschap
- Natuur
- Toekomstvastheid
- Duurzaamheid
Wat is de uitkomst van het verkeersonderzoek?
Zie de samenvatting van MER-fase 1 op de website ontsluitingswegurk.movares.net.
Wat is de uitkomst van het geluidsonderzoek?
Een uitgebreid geluidsonderzoek maakt onderdeel uit van de MER-studie. In het rapport van MER-fase 1 zijn alle vier alternatieven als neutraal beoordeeld voor het thema ‘Geluid. ‘Het algemene beeld is dat er bij geen enkel alternatief sprake is van een toe- of afname groter dan 5% bij de verschillende geluidsaspecten. Op individueel niveau kan daarvan mogelijk wel sprake zijn. In MER-fase 2 wordt nader geluidsonderzoek gedaan. Zie de samenvatting van MER-fase 1 (link).
Wat is de uitkomst van het natuuronderzoek?
Alternatief 3 en 4 hebben negatieve effecten op Natura 2000-gebieden en NNN-gebieden. Bij alle alternatieven is sprake van verstoring en/of vernietiging van beschermde soorten in zowel de aanleg- als de gebruiksfase. Alternatief 3 heeft een beperkt negatief effect op de stikstofdepositie in de gebruiksfase, terwijl de overige alternatieven hier een beperkt positief effect op hebben. Alle alternatieven hebben een negatief effect op de houtopstanden, waarbij in alternatief 1 dit effect het meest negatief is.
Hoeveel bomen moeten er worden verwijderd?
Dat is op dit moment nog niet duidelijk. Bij het opstellen van het ontwerp en het vaststellen van het tracé wordt dit duidelijk.
Welke diersoorten zijn aangetroffen?
In MER-fase 1 hebben we een bureauonderzoek gedaan naar de mogelijk aanwezige diersoorten. Hierdoor weten we welke diersoorten we kunnen verwachten in het gebied. Diersoorten die te verwachten zijn, zijn o.a. marterachtigen, otter, vleermuizen etc. In MER-fase 2 werken we dit verder uit.
Doen jullie ook onderzoek in het gebied om de diersoorten in beeld te brengen?
Ja, dit doen we zeker. In MER-fase 2 doen we aanvullende onderzoeken en wellicht ook bij u in de buurt. Indien we bij u in de buurt onderzoeken doen, wordt u hierover geïnformeerd.
Welke maatregelen worden genomen om mogelijke negatieve effecten te minimaliseren?
Mogelijke maatregelen omvatten het gebruik van milieuvriendelijke bouwmethoden, tegengaan van geluidshinder, aanleg van ecologische corridors om habitatverlies te compenseren en watercompensatie door het aanbrengen van extra verharding. Op basis van de effectstudies die onderdeel zijn van de MER-rapportage moet blijken welke maatregelen eventueel getroffen moeten worden.
Zienswijzen
Waar en wanneer kan ik een zienswijze indienen?
U kunt op dit moment geen zienswijze indienen. Dat kan als het ontwerp-projectbesluit ter inzage ligt medio 2025. Wel kunt u een reactie achterlaten via het reactieformulier en u aanmelden voor de deelname aan de gebiedstafels.
Wanneer kan ik bezwaar en beroep aantekenen?
Dit kan zodra het Projectbesluit is vastgesteld door Gedeputeerde Staten.
Ik heb een klacht of een vraag. Waar kan ik terecht?
Met vragen over de ontsluitingsweg kunt u contact opnemen met provincie Flevoland via telefoonnummer 0320 – 265 265 of e-mail naar ontsluitingswegurk@flevoland.nl.