Overzicht veelgestelde vragen Biddingringweg
- Wat is de reden dat enkele zijwegen aan de Biddingringweg worden afgesloten?
- Waarom wordt de Biddingringweg veiliger gemaakt?
- Zijn er afspraken met de gemeente Dronten?
- Welke maatregelen worden er getroffen rondom de Biddingringweg?
- Waarom mag er op de Biddingringweg 100 km/u gereden worden?
- Wat gaat de provincie doen met de aansluiting van bedrijf Van Werven op de Biddingringweg?
- Hoe groot is het gedeelte Biddingringweg waar nu 100 km/u gereden mag worden en waar heeft de uitbreiding betrekking op?
- Is door de korte afstand tussen Biddinghuizen en Dronten een snelheid van 80 km/u misschien meer passend?
- Wat is de verwachting over hoe het vrachtverkeer zijn weg gaat vinden naar de Garnaalweg? En wordt het veiliger op de Garnaalweg/Haringweg?
- Hoe wordt de veiligheid van weggebruikers (ook kinderen) gewaarborgd tijdens de wegwerkzaamheden?
- Zal er een veilige omleidingsroute worden ingericht voor fietsers?
- Blijft de parallelweg ook toegankelijk voor vrachtverkeer en personenauto's of worden ook hier verkeersmaatregelen genomen, zodat deze hiervan geen gebruik meer kunnen maken?
- Is er rekening gehouden met snelheid en toename verkeer in de toekomst?
- Wat worden de alternatieve routes voor aanwonenden?
- Hoeveel vertraging wordt er verwacht tijdens de wegwerkzaamheden? En hoe zal dit het dagelijkse woon-werkverkeer en ritten naar bv. school beïnvloeden?
- Waarom wordt er geen rotonde aangebracht bij Nonnetjesweg en Palingweg in plaats van een VRI?
- Wat heeft een VRI voor consequenties ten aanzien van doorstroming op de Biddingringweg?
- Welke vorm van participatie is er in het project?
- Hoe wordt de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweer, gewaarborgd tijdens de wegwerkzaamheden?
- Waar kan ik terecht voor vragen of zorgen over de werkzaamheden?
Algemeen
Wat is de reden dat enkele zijwegen aan de Biddingringweg worden afgesloten?
De provincie bereidt het verkeersbesluit voor om zijwegen af te koppelen van de Biddingringweg. Hiervoor zijn een aantal argumenten in het kader van verkeersveiligheid:
- Komt uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsenquête in 2024 naar voren als een onveilige weg (top 5).
- De ambitie is 50% minder verkeersslachtoffers in 2030 en NUL verkeersdoden in 2050.
- Stroomwegen kennen een maximumsnelheid van 100 km/u, waarvan de verkeersintensiteit alleen maar gaat toenemen.
- Algemeen belang verkeersveiligheid prevaleert ten opzichte van persoonlijk belang.
De maatregelen op de Biddingringweg zijn nodig om enerzijds de veiligheid op de weg te vergroten en anderzijds om de doorstroming te waarborgen. Volgens de landelijke richtlijnen mogen de erftoegangswegen (plattelandse wegen) niet aansluiten aan een autoweg waar 100 km/uur geldt. Dit zorgt voor een hoog risico op ongevallen met letsel/doden als gevolg. Tevens hebben aansluiting van zijwegen ook negatieve invloed op de doorstroming. Daarom bereidt de provincie het verkeersbesluit voor om de aansluiting van de zijwegen (uitgezonderd Palingweg en Nonnetjesweg) af te sluiten.
Waarom wordt de Biddingringweg veiliger gemaakt?
De Biddingringweg voldoet op dit moment niet aan de recente richtlijnen van een veilige autoweg. Er zijn in het verleden ook (zeer ernstige) ongevallen gebeurd. Daarnaast heeft de provincie afgelopen zomer een enquête gehouden onder Flevolanders, waarbij de Biddingringweg als een van de meest onveilige wegen is benoemd.
Zijn er afspraken met de gemeente Dronten?
Het project is een provinciaal project. Uiteraard worden werkzaamheden wel in goed overleg met de gemeente Dronten uitgevoerd. Hierover vindt regelmatig afstemming plaats. Aanpassing van onderliggend gemeentelijk wegennet zal in afstemming met de provincie door de gemeente Dronten worden uitgevoerd. De gemeente komt met een voorstel hoe zijn om zullen gaan met de plattelandse wegen en of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Welke maatregelen worden er getroffen rondom de Biddingringweg?
Er worden maatregelen genomen, maar welke dat zijn, maakt onderdeel uit van de voorbereiding van het niet-jaarlijks onderhoud en de gevormde klankbordgroep wordt hier ook bij betrokken.
Verkeersveiligheid
Waarom mag er op de Biddingringweg 100 km/u gereden worden?
De Biddingringweg is een belangrijke stroomweg binnen het hoofdwegennet Flevoland, en heeft als doel om verkeer op een vlotte, veilige wijze van A naar B te laten stromen. Stroomwegen zijn in de praktijk autowegen, waar een wettelijke maximumsnelheid geldt van 100 km/h. Om het verkeer vlot te kunnen laten stromen, blijft de maximumsnelheid op de Biddingringweg ongewijzigd op 100 km/h, met uitzondering van de snelheidsverlagingen die al zijn ingesteld (zoals bijvoorbeeld bij de verkeerslichten met de N710 Swifterweg).
Wat gaat de provincie doen met de aansluiting van bedrijf Van Werven op de Biddingringweg?
De aansluiting van het bedrijf Van Werven op de N305 Biddingringweg blijft vooralsnog gehandhaafd. Een alternatieve ontsluiting aan de achterzijde van Van Werven op bedrijventerrein ‘De Toekomst’ is aan de gemeente Dronten en Van Werven om te onderzoeken, en maakt geen onderdeel uit van dit project.
Hoe groot is het gedeelte Biddingringweg waar nu 100 km/u gereden mag worden en waar heeft de uitbreiding betrekking op?
Het gehele traject is een autoweg met een wettelijke maximumsnelheid van 100 km/u. Behalve ter hoogte van de verkeerslichten (in de huidige situatie bij de Swifterweg en in de toekomstige situatie bij de Palingweg en Nonnetjesweg) en Van Werven geldt een snelheidsverlaging van 80 km/h.
Is door de korte afstand tussen Biddinghuizen en Dronten een snelheid van 80 km/u misschien meer passend?
Volgens de mobiliteitsvisie, opgenomen in het omgevingsprogramma, is de Biddingringweg een stroomweg/autoweg waar een maximum snelheid geldt van 100 km/uur.
Wat is de verwachting over hoe het vrachtverkeer zijn weg gaat vinden naar de Garnaalweg? En wordt het veiliger op de Garnaalweg/Haringweg?
Bij de afsluiting van de Garnaalweg zijn er twee optionele routes naar de Garnaalweg: via de Palingweg-Haringweg of via de Haringweg vanaf de Elburgerweg of Spieringweg.
Hoe wordt de veiligheid van weggebruikers (ook kinderen) gewaarborgd tijdens de wegwerkzaamheden?
De verkeersplannen voor uitvoering van de werkzaamheden moeten nog gemaakt worden. Daarbij heeft veiligheid voor een ieder (weggebruikers en wegwerkers) uiteraard prioriteit.
Zal er een veilige omleidingsroute worden ingericht voor fietsers?
De verkeersplannen voor uitvoering van de werkzaamheden moeten nog gemaakt worden.
Blijft de parallelweg ook toegankelijk voor vrachtverkeer en personenauto's of worden ook hier verkeersmaatregelen genomen, zodat deze hiervan geen gebruik meer kunnen maken?
De parallelweg wordt ingericht met verkeersveilige maatregelen (nadere uitwerking volgt) en blijft toegankelijk voor alle verkeer.
Snelheid & doorstroming
Is er rekening gehouden met snelheid en toename verkeer in de toekomst?
Ja, er wordt juist geanticipeerd op de toekomst met de huidige kennis en ontwikkelingen die op dit moment bekend zijn. De Biddingringweg is een belangrijke stroomweg voor Flevoland en moet geschikt blijven om ook het toekomstige aanbod van verkeer te kunnen blijven verwerken.
Wat worden de alternatieve routes voor aanwonenden?
Dat verschilt per aanwonende en locatie. Men kan dit zelf nagaan; zie ook kaartje met verschillende herkomsten en bestemmingen.
Hoeveel vertraging wordt er verwacht tijdens de wegwerkzaamheden? En hoe zal dit het dagelijkse woon-werkverkeer en ritten naar bv. school beïnvloeden?
De verkeersplannen voor uitvoering werkzaamheden moeten nog gemaakt worden.
Waarom wordt er geen rotonde aangebracht bij Nonnetjesweg en Palingweg in plaats van een VRI?
Een rotonde sluit niet aan bij doorstromingsfunctie van de Biddingringweg als stroomweg. Met verkeerslichten kan de doorstroming beter geregeld worden. Dit is niet mogelijk bij een rotonde.
Wat heeft een VRI voor consequenties ten aanzien van doorstroming op de Biddingringweg?
Met verkeerslichten kunnen we beter sturen op het verkeersaanbod. Het wordt ook veiliger: waar automobilisten nu vanaf de Palingweg in de spits misschien lang moeten wachten (omdat het druk is op de Biddingringweg) en op een gegeven moment risico’s gaan nemen om de Biddingringweg op te rijden, zorgen verkeerslichten ervoor dat het verkeer op de Biddingringweg rood licht krijgt en even tot stilstand komt, zodat het verkeer vanuit de Palingweg veilig de Biddingringweg kan oversteken of oprijden.
Project & Participatie
Welke vorm van participatie is er in het project?
In de voorbereiding van het besluit wordt er goed gekeken en afgewogen wat we met ingebrachte opmerkingen, wensen en ideeën kunnen doen. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de input uit de in het leven geroepen klankborgroep. Er zijn verschillende keukentafelgesprekken gevoerd. Er is op 7 juni 2023 en 14 november 2024 een informatiebijeenkomst geweest voor aan- en omwonenden. Ook is er een klankbordgroep gevormd met aanwonenden, waarin ideeën, wensen en meningen worden opgehaald ter afweging voor de te maken keuzes.
Hoe wordt de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweer, gewaarborgd tijdens de wegwerkzaamheden?
De plannen worden altijd besproken met de hulpdiensten. Hun bereikbaarheid tijdens de uitvoering van projecten is te allen tijde gewaarborgd.
Waar kan ik terecht voor vragen of zorgen over de werkzaamheden?
Met vragen over het onderhoud aan de Biddingringweg kunt u contact opnemen met de betrokken omgevingsmanager van provincie Flevoland, Herman Vierhout, bereikbaar via telefoonnummer 06 417 674 54 of e-mailen naar: werkzaamheden.biddingringweg@flevoland.nl.