Heen en weer laden met gebruik van de autobatterij

De TU Delft test ook het zogenaamde bi-directioneel laden, oftewel Vehicle to Grid - V2G. Hierbij wordt de accu van de elektrische auto voor energieopslag ingezet. Wat zijn de bevindingen van de TU Delft in het project PowerParking? Op deze pagina vindt u vier publicaties.

'Challenges for the design of a Vehicle-to-Grid Living Lab'

Bij de ontwikkeling van een Vehicle to Grid-testlocatie aan de hand van de praktijkervaringen op de Green Village van TU Delft waren er diverse uitdagingen op het gebied van techniek, wetgeving en belasting en hoge kosten. Deze testlocatie was onderdeel van het project PowerParking. Onderstaande paper beschrijft de verschillende uitdagingen.

Publicatie

'Factors influencing consumer acceptance of vehicle-to-grid by electric vehicle drivers in the Netherlands'

Batterijen van elektrische auto’s kunnen gebruikt worden voor tijdelijke energieopslag door middel van bi-directioneel laden. De gebruiker wil controle houden over de mate waarin de accu ge- en ontladen wordt. Dat is één van de conclusies van de TU Delft. In het volgende artikel staat onder welke voorwaarden de gebruiker tijdelijke energieopslag wel of niet accepteert. In de masterscriptie heeft de TU Delft deze voorwaarden onderzocht.

Publicaties

'Dutch electric vehicle drivers' acceptance of vehicle-to-grid at long-term parking'

De gebruiker van een elektrische auto accepteert V2G bij lang-parkeren, zoals op een luchthaven, onder enkele voorwaarden. Zoals dat de gebruiker controle blijft houden over de accu, (financieel) gecompenseerd wordt, goed wordt voorgelicht over de voor- en nadelen en gebruiksgemak. Dit blijkt uit het onderzoek van de TU Delft.

Publicatie