Ondernemers lopen tegen verschillende vraagstukken aan. Als ze bijvoorbeeld willen innoveren, verduurzamen of zich willen oriënteren op de buitenlandse markt. Als je als mkb-bedrijf je continuïteit zeker wilt stellen of aan de slag wilt met je toekomstbestendigheid, is het vaak zoeken waar je moet beginnen. De expertise is vaak niet in huis, maar ook niet de tijd of investeringsruimte. Een voucher kan dan net het nodige zetje geven,’ legt Gijs Luesken uit, manager Innoveren bij Horizon Flevoland.
‘Met zo’n voucher kunnen Flevolandse mkb-bedrijven onafhankelijk advies aanvragen over innovatie, bedrijfsovername of bedrijfsopvolging, internationaal ondernemen, duurzaam ondernemen of digitalisering. Een mooi instrument waarmee we ondernemers helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken, vertelt Gijs.
Spin-off
‘We hebben het afgelopen jaar verschillende vouchers uitgegeven. Een mooi voorbeeld vind ik het bedrijf Kilofresh van Urk. Die hebben een voucher aangevraagd zodat ze hun logistieke processen onder de loep konden laten nemen. De uitkomsten gaven dit bedrijf een zetje om uiteindelijk een nieuw ERP-systeem te implementeren. Een mooie digitaliseringsslag dus.’
‘Wat we ook steeds meer merken is dat ondernemers zich moeten verantwoorden over hoe duurzaam ze zijn. Dat is vaak lastig te kwantificeren. Daar liep ‘Trending Tea’ uit Dronten ook tegen aan, als producent van duurzame en eerlijke thee. Zij hebben met behulp van een voucher deskundigheid ingehuurd om hun CO2 voetafdruk in kaart te laten brengen. Ze hebben daar ook meteen een strategie aan gekoppeld om die voetafdruk nog kleiner te maken.
‘Ook wortelgewassen specialist Topfresh uit Kraggenburg gebruikte een voucher om samen met een adviesbureau de operationele standaard te verbeteren. Zoals het onboarding programma, het standaardiseren van de productieprocessen en het opzetten van een passende vorm van kennisoverdracht. Deze voorbeelden laten zien dat de inzet van een voucher op verschillende manieren een spin- off effect geeft naar een volgende stap,’ vindt Gijs.
Laagdrempelig
‘Onze accountmanagers komen dagelijks over de vloer bij ondernemers, maar ook bij gemeenten en bedrijfskringen. De voucherregeling is een instrument wat we als Horizon altijd pro-actief onder de aandacht brengen. Het is een mooi aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan. Het succes van de voucherregeling? Die zit ‘m echt in de laagdrempeligheid. De regeling is heel overzichtelijk en je weet als ondernemer meteen of je voldoet aan de criteria. Het proces van aanvraag tot uitkering verloopt ook vrij snel.’
‘Voor ons laat de voucherregeling ook vraagstukken van ondernemers zien die anders misschien niet zo snel aan de oppervlakte waren gekomen. Horizon probeert die vraagstukken zo goed mogelijk terug te koppelen naar de provincie zodat zij er weer beleid voor kunnen maken. ‘Ik roep mkb-ondernemers vooral op om hun goede ervaring met een voucher, te delen met andere ondernemers. ‘Spread the word!’, sluit Gijs af.