Nieuwe campagne tegen opvoeren elektrische fietsen

19 sep 2024

Met wel 60 kilometer per uur op een fatbike of een andere elektrische fiets: levensgevaarlijk en daarom ook verboden. Begin september is een landelijke campagne gelanceerd tegen illegaal gebruik van elektrische fietsen: 't kan hard gaan. De campagne is afgetrapt door minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). 

Minister Madlener: “Er zijn steeds vaker ongelukken met elektrische fietsen, die soms wel met 60 km/u over de weg scheuren. Dat is levensgevaarlijk en daarom ook verboden. Deze campagne heeft twee doelen: we leggen de regels nog eens uit én we benadrukken de risico’s.”

Regels en risico’s

Rondrijden op een opgevoerde elektrische fiets is verboden. Boven de 25 kilometer per uur mag de fiets geen elektrische trapondersteuning meer geven. Ook mogen fietsen geen motorvermogen hebben boven 250 watt. Fabrikanten mogen hun e-bikes voorzien van wandelondersteuning door middel van een gashendel, dit is enkel toegestaan als de gashendel stopt te werken boven de 6 km/u.

Voldoet uw voertuig niet aan deze regels, dan is het een bromfiets en moet het voertuig zijn gekeurd door de RDW. Ook gelden dan een helmplicht, een minimumleeftijd en een rijbewijsplicht. Gebruikt u dit voertuig toch als opgevoerde elektrische fiets? Dan loopt u risico op een boete van 310 euro. Bij een tweede aanhouding betaalt u niet alleen die boete, maar wordt uw voertuig ook ingenomen. Daarnaast kan iedereen boven de 12 jaar hiervoor een strafblad krijgen. Bovendien zijn bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets niet verzekerd, waardoor het veroorzaken van een ongeval kan leiden tot duizenden euro’s aan schade- en ziektekosten.

De gelanceerde campagne ’t kan hard gaan is specifiek gericht op jongeren en hun ouders. Zij worden via radiospotjes, sociale media en posters geïnformeerd over de risico’s die ze lopen als ze de regels niet volgen.

Flevoland

Ons doel is minder verkeersslachtoffers in Flevoland. Dit willen we onder andere bereiken door inwoners bewust te maken van de risico’s van bepaald gedrag in het verkeer. Deze campagne sluit hier perfect bij aan. Daarnaast hanteren we een risicogestuurde aanpak in Flevoland. Dat houdt in dat we ons focussen op locaties en doelgroepen waar zich (grote) risico’s op ongevallen kunnen voordoen. Verder zijn fietsers sowieso kwetsbare verkeersdeelnemers en daarmee een belangrijke doelgroep in het werken aan verkeersveiligheid.

Breed aanvalsplan

De campagne is één van de maatregelen die vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt genomen tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Er wordt ook gewerkt aan nieuwe wetgeving voor een verbod op hard- en software waarmee snelheidscontroles bemoeilijkt of beïnvloed worden. Daarnaast is er een lespakket ontwikkeld voor middelbare scholen. Verder wordt er uiteraard gehandhaafd door politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).